Proszę czekać,
trwa ładowanie strony...

Pamięć.pl 2/2012

2012

Historia, szczególnie ta najnowsza, obfituje w wydarzenia, które budzą kontrowersje i są przedmiotem niekończących się dyskusji, nie tylko w gronie naukowców.

 

Spory toczą się także nieustannie wokół sposobu nauczania historii. I słusznie, bo przecież „takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”, a historia stanowi jeden z filarów tożsamości narodowej, źródło przykładów (i antyprzykładów, również wartych poznania!) postaw patriotycznych i obywatelskich, które z kolei są fundamentem przyszłości państwa i narodu. Dyskutować i rozważać racje strony przeciwnej jednak zawsze trzeba. W drugim numerze „Pamięci.pl” inaugurujemy rubrykę „Spory historyków” - dwa spojrzenia na przyczyny i skutki przewrotu majowego w 1926 roku zaprezentowali Antoni Dudek i Bogusław Kubisz. Zamieszczamy także dwugłos w sprawie reformy edukacyjnej i nowej podstawy programowej do nauczania historii, która w roku szkolnym 2012/2013 wchodzi do szkół ponadgimnazjalnych. Oprócz tego wspominamy bohaterską postawę duńsko-polskiego małżeństwa Anny i Lucjana Masłochów, okoliczności wyzwolenia obozu koncentracyjnego w Dachau oraz pomoc udzieloną Polakom przez społeczeństwo Niemiec Zachodnich podczas stanu wojennego. Nie zabrakło również tematów związanych z działalnością komunistycznych służb specjalnych: o inwigilacji terrorysty „Szakala” i jego kontaktach z SB pisze Przemysław Gasztold-Seń, a Roland Jahn, szef niemieckiego odpowiednika IPN, opowiada o własnych doświadczeniach w podchodach z agentami Stasi, inspiracjach solidarnościowych (wszak „zaczęło się w Polsce”) i kierowaniu Urzędem Gaucka. Zapraszam do lektury.

 

Redaktor naczelny, Andrzej Brzozowski

Pobierz