Podczas II wojny światowej również w krajach okupowanych pojawiały się plakaty zachęcające do wstąpienia do wojska lub z hasłami demagogicznymi. Najbardziej znane i najmocniej przyciągające uwagę stworzyli – Ottomar Anton i Theo Matejko. Prace obu artystów są powszechnie znane, ale niewiele wiadomo o autorach.
Ottomar Anton
Urodził się 15 grudnia 1895 r. w Hamburgu. W latach 1912-1913 uczęszczał do szkoły sztuki dekoracyjnej (Kunstgewerbeschule) w Hamburgu. Doświadczenie zdobywał w różnych krajach i zakątkach świata, m.in. w Hiszpanii, Włoszech, Afryce północnej i Norwegii. W 1915 r. trafił na front Wschodni. Z bagien pod Rokitnem wrócił z odmrożeniami, problemami z sercem i stawami. Po zakończeniu I wojny światowej zajął się sztuką użytkową, głównie projektowaniem plakatów. W 1919 r. założył własne atelier. Z czasem został profesorem w szkole artystycznej w Bremie. W późniejszych latach ta działalność miała wpływ na jego pracę propagandową – twórczość Antona zwróciła uwagę członków Allgemeine SS. W 1922 r. był już uznanym „ekspertem artystycznym”.
W trakcie toczącej się wojny armia III Rzeszy potrzebowała stałych uzupełnień. Ottomar Anton stworzył wtedy plakaty wzywające do wstąpienia do Waffen-SS. Publikowano je w podbitych krajach z napisami we właściwym języku. Niewiele z nich przetrwało do dzisiaj.
W latach trzydziestych zasłynął plakatami reklamowymi tworzonymi dla linii lotniczych i morskich (Deutsche Afrika Line, Hamburg Amerika Line). Jest uważany za mistrza i pioniera grafik reklamowych. Sposób, w jaki wykorzystywał kolory, był innowacyjny. Statki na jego plakatach są jednocześnie bajkowe i majestatycznie pokonujące fale, Zeppeliny w niesamowity sposób „płyną” po niebie. Kolorystyka jest żywa i przyciągająca wzrok. Obok plakatów Antona nie da się przejść obojętnie.
W 1933 r. Ottomar Anton wstąpił do NSDAP, a w 1936 do SS (osiągnął stopień SS-Hauptsturmführera, jednak nie pełnił żadnych funkcji). Jak sam stwierdzał polityka go nie interesowała. Jego sąsiad opisywał go jako osobę „wprowadzoną w błąd [przez nazistów], entuzjastycznego idealistę”.
W okresie III Rzeszy talent Antona został zauważony. Organizowano wystawy z jego pracami w największych miastach niemieckich: Bremie, Berlinie, Monachium itd. W Berlinie zlecano mu projektowanie plakatów, odznaczeń, pocztówek, znaczków pocztowych, porcelany itd. Malował plakaty polityczne i propagandowe, które miały trafiać do przyszłych członków Waffen-SS i młodzieży wstępującej do Hitlerjugend. Te prace miały inny charakter niż plakaty reklamowe. Były utrzymane w przygaszonej tonacji kolorystycznej.
W latach 1936-1937 tworzył plakaty na zlecenie z okazji różnych wydarzeń, m.in. marszu Hitlerjugend w Bremie, na wystawę samochodów w Berlinie, na spotkanie SS, czy z okazji olimpijskich zawodów żeglarskich. W 1938 r. namalował billboard do książki Adolfa Hitlera Mein Kampf. Nie podał na nim tytułu, jedynie hasło: Das Buch ein Kraftquell der Nation („Książka. Źródło potęgi narodu”).
W 1934 r. prof. Anton został zatrudniony na uczelni Nordische Kunsthochschule w Bremie jako kierownik wydziału grafiki użytkowej. W latach 1939-1945 pracował tam również jako wykładowca.
Jedną z najbardziej znanych prac autorstwa Antona jest plakat werbunkowy z 1941 r. wzywający do wstąpienia do Waffen-SS. Widać na nim SS-Obersturmführera Klemensa Behlera - członka SS Leibstandarte „Adolf Hitler”, później odznaczonego Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego.
W trakcie toczącej się wojny armia III Rzeszy potrzebowała stałych uzupełnień. Ottomar Anton stworzył wtedy plakaty wzywające do wstąpienia do Waffen-SS. Publikowano je w podbitych krajach z napisami we właściwym języku. Niewiele z nich przetrwało do dzisiaj. Niektóre można obejrzeć na stronie Muzeum Historii Niemieckiej w Berlinie (https://www.dhm.de/). Mimo że plakaty dla Waffen-SS są najbardziej znanymi pracami Antona, tworzył również dla pozostałych sił zbrojnych (Wehrmacht czy Luftwaffe).
Jedną z najbardziej znanych prac autorstwa Otto Antona jest plakat werbunkowy z 1941 r. wzywający do wstąpienia do Waffen-SS. Widać na nim SS-Obersturmführera Klemensa Behlera - członka SS Leibstandarte „Adolf Hitler”, później odznaczonego Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego.
Po wojnie, 8 czerwca 1945 r. został aresztowany przez Brytyjską Policję Wojskową. Osadzono go w Iserbrook, a następnie w Neumünster. Był poddany procesowi denazyfikacji ze względu na swoją przynależność do partii oraz innych organizacji nazistowskich. Z aresztu zwolniono go 4 marca 1946 r. W maju tego roku ponownie aresztowała go amerykańska policja, ale przetrzymywany był tylko jeden dzień. Ottomar Anton zmarł 7 listopada 1976 r. w Hamburgu i tam jest pochowany na cmentarzu Ohlsdorf.
Theo Matejko
Jest o wiele bardziej tajemniczą postacią. Niewiele o nim wiadomo, ale stworzył jeden z najbardziej znanych plakatów dotyczących kampanii wrześniowej 1939 r. Mimo że namalowano go na potrzeby Niemców i w celu skłócenia dyplomatów polskich i brytyjskich, do dzisiaj przez wielu uważany jest za plakat polski.
Urodził się 18 czerwca 1893 r. w Wiedniu. Uczestniczył w I wojnie światowej jako żołnierz armii austro-wegierskiej. Już wtedy rysował. Z fotograficzną dokładnością malował sceny batalistyczne. Uwieczniał walki na morzu, lądzie i w powietrzu. Szkice niektórych bitew uzupełniał scenami fantastycznymi: potworami morskimi, jeźdźcami apokalipsy czy wielkimi ptakami.
W 1935 r. na zlecenie Ullstein Verlag wyjechał do Ameryki. W tamtym okresie powstało wiele prac dotyczących amerykańskiego stylu życia i porachunków gangsterskich.
Po powrocie z USA pracował dla wielu czasopism. Na zamówienie Wehrmachtu dla gazety „Die Wehrmacht” rysował umundurowanych żołnierzy, czołgi, pojazdy wojskowe i sceny batalistyczne. W okresie II wojny światowej tworzono małe książeczki pamiątkowe opisujące osiągnięcia żołnierzy i oficerów Wehrmachtu oraz Waffen-SS. Wkładki z rysunkami były często autorstwa Theo Matejki.
Mimo że malował z wyobraźni, jego rysunki są niezwykle realistyczne. Szkice mundurów i żołnierzy są bardzo dokładne.
W 1945 r. Matejko, razem z żoną, przeniósł się z Berlina do Tyrolu. Zmarł z powodu udaru 9 września 1946 r. w miejscowości Vorderthiersee.
***
Niemiecka propaganda odegrała gigantyczną rolę w ukształtowaniu poglądów społeczeństwa. Używano wyrafinowanych metod, w tym typowo reklamowych. Korzystano z najnowocześniejszych sposobów rozpowszechniania informacji i najskuteczniejszych możliwości dotarcia do ludzi. Plakaty odegrały w propagandzie znaczącą rolę. Dzięki prostym hasłom i rzucającej się w oczy kolorystyce łatwo zapadały w pamięci. Ani Ottomar Anton, ani Theo Matejko nie byli „wytworem” reżimu nazistowskiego, oni się do niego dostosowali. Mieli olbrzymi talent, a system propagandy III Rzeszy w skuteczny sposób go wykorzystał.